Getting your Trinity Audio player ready...
|
El passat dimarts 26 de novembre, membres del Consell Executiu del sindicat vàrem assistir a la cinquena reunió amb representants del CatSalut per al seguiment dels acords de sortida de vaga.
Per una banda, en quant a l’aplicació de la modificació de terminologia infermera, a través de la instrucció 04/2024 publicada el mes d’agost, es destaca que l’aplicació de la norma recau en tot l’àmbit sanitari públic i és d’obligat compliment. Tot i que s’han d’aplicar els canvis en els contractes laborals i documents oficials, s’orienta també amb tot el que fa referència a les infermeres en quant a la visualització de la professió i la forma de relacionar-nos amb ella. Aquesta instrucció comportarà un seguiment anual i en cas necessari, es durà a terme una auditoria.
En relació a la dotació de vehicles, s’exposa que a l’ICS, està en mans de la Direcció Assistencial finalitzar la proposta de dotació de dispositius al territori en base a les dades recollides fa uns mesos i de què en van ser coneixedores a la 3ª reunió de seguiment. Malgrat això, encara s’està finalitzant l’anàlisi de distribució de la flota actual, a cada un dels territoris. Donat aquest atzucac en què estem, sol·licitem reunió amb Direcció Assistencial de l’ICS per conèixer l’estat de la situació i contribuir en accelerar el procés. En quant a la resta de centres SISCAT no ICS, majoritàriament tenen aquest aspecte resolt en conceptes de quilometratge o dotació de vehicles, com ja ens van exposar en reunions anteriors, però l’evidència és que hi ha força desigualtat al respecte segons l’entitat.
Tot i això, insistim novament en què el Departament comuniqui les Direccions que adoptin conductes i actituds facilitadores en quant a la resolució de les incidències en la cobertura de la cartera de serveis de l’atenció domiciliària. Crèiem que és important insistir en aquest punt per a evitar situacions que posen en risc les professionals amb amenaces i accions punitives que actualment s’estan produint en alguns equips. De la mateixa manera, cordem fer-los-hi arribar les evidències d’aquestes directrius impositives per tal de revertir-les completament.
Pel que fa a l’estudi de càrregues de treball, com ens van comentar, es durà a terme a partir de 2025. A dia d’avui se’ns presenta que s’ha finalitzat el pla d’assignació territorial que aporta una base per poder desenvolupar l’estudi de càrregues. Aquesta assignació es diferencia, per utilitzar com a índex la morbiditat esperada juntament amb la renda per cada ABS i alhora, ajustada amb la renda mitjana de Catalunya. També se’ns informa que a través de l’AQUAS s’està duent a terme el monitoratge de models organitzatius que avaluarà, en els pròxims mesos , el cost-efectivitat d’aquests models.
L’estudi de les càrregues de les llevadores coordinat per en Ramon Escuriet, està pendent de revisió i validació; es preveu que es publiqui en les properes setmanes. Pel que fa al model de cases de naixement, està finalitzat i es publicarà en les properes setmanes també.
En quant a la desconnexió digital, se’ns informa que des del Departament es farà una comunicació a totes les entitats per l’obligatorietat de tenir un Pla de Desconnexió Digital. El dret a la desconnexió digital s’aplica a totes les treballadores i, d’acord amb l’article 88 de la LOPDGDD, cal garantir-ne una correcta aplicabilitat.
Se’ns informa que a l’ICS aquest pla, que fins ara s’havia de treballar dins el Pla d’Igualtat, es desenvoluparà a través de les professionals infermeres que cursen el postgrau en lideratge femení. També farà una sessió formativa sobre com portar a la pràctica el Pla de desconnexió digital de l’ICS.
Demanem que mentrestant no es desenvolupi, es treballi per establir uns mínims obligatoris, com un decàleg, ja que es vulnera diàriament en molts centres.
S’acorda que es valorarà, Ja que els sembla una iniciativa a tenir en compte.
D’altra banda, vam parlar de les tasques que posen en dubte les competències infermeres com són la proposta d’IT i la prescripció de col·laboració. Se’ns explica que fins que no es desenvolupi la nova aplicació HES, que es preveu en 2 anys, no desapareixerà l’element de proposta d’IT.
Després de l’estudi jurídic del cas es conclou que: “Si la infermera valora que la persona ha de fer repòs per a l’abordatge del problema de salut, pot realitzar una indicació de repòs com a recomanació en el pla terapèutic en el marc de les seves competències. Quan aquesta indicació de repòs requereix l’emissió d’una baixa per IT, la infermera la deriva al personal mèdic que reconeix o no la situació de baixa per IT”.
S’acorda amb Sra. Sònia Sevilla, treballar aquest tema juntament amb el COIB, ja que en les recomanacions publicades durant la vaga crea confusió amb la resolució jurídica anterior.
Sobre la formació en Plans de Cures Estandarditzats se’ns exposa que el Ministerio no ha aprovat la formació i per tant, es queda sense fons econòmics per a dur-la a terme. Per ara, s’està valorant buscar altres fonts de finançament des de la Direcció de Cures.
I per últim, en relació amb les DLT com se’ns havia exposat en reunions anteriors, s’han establert unes bases comunes perquè aquestes no siguin un pur tràmit, si no compleixen uns estàndards de qualitat mínims. Aquestes es publicaran a final d’any.
Tanmateix, en Manel Salcedo comparteix informació sobre la taula d’harmonització i ens explica que actualment s’està treballant la jornada no ordinària, productivitat, guàrdies, etc. La idea és acabar de treure conclusions d’aquest estudi en la reunió d’aquests dies i així poder treballar també, en la negociació del nou conveni del SISCAT. Pròximament, començarà el treball també amb els convenis propis com el de St. Pau, Clínic i Hospital del Mar.
Finalitzem la reunió acordant seguir amb trobades periòdiques cada tres mesos, no obstant això, acordarem reunions paral·leles amb altres professionals per treballar aquests acords com s’ha esmentat anteriorment.